PM för tävlingsledare 2024

2 veckor innan tävlingen
  • Tag kontakt med månadsansvarig i TK om du inte är van tävlingsledare. Tillsammans planerar ni vad som skall göras.
  • Se till att du har medhjälpare till alla funktioner. Vid många tävlingsdeltagare behövs en tävlingsledare i bil på banan för att kontrollera speltempot.
  • Se över hur priser skall anskaffas. Om sponsor finns kontakta den eller att kansliet tar kontakten. Var kreativ, använd dig gärna av lokala företag. Undvik kläder förutom de som finns i klubbhuset till försäljning. Presentkort till Orust GK, tränarna, restaurangen och Innesvingen är alternativ.
  • Kontrollera att banpersonal, shop och restaurang är förberedda för tävlingen.
  • Gör reklam för tävlingen på de sätt du tycker är lämpligt, anslagstavlan är ett måste. Mailutskick, tag hjälp av kansliet. Texten i publiceringsrutan i GIT och i Min golf kan användas som stöd för texten i utskicket.
  • Kontakta kansliet för inlog i GIT-tävling
3-4 dagar innan tävlingen
  • Anmälningstiden går ut kl 18, om inget annat angivits, det är bra om tävlingen lottas så snart som möjligt dock senast som angivits i GIT tävling.
  • Singeltävlingar lottas i 3-bollar. 10 min mellan bollarna i alla spelformer.
  • Så snart lottningen är gjord i GIT och publicerad är startlistan tillgänglig för spelarna. Sätt upp 1 ex på anslagstavlan och lämna 1 ex till receptionen och 2 ex på tävlingsexp. en till starter och en till expeditionen. Vid kontroll på banan  behövs ett ex i varje bil.
  • Vid lottning av tävling med Kanonstart och start på färre hål än 18, sker start på hål 1, 18, 17, 16 osv. Detta för att göra banan tillgängliga för andra spelare så snart som möjligt. Vid fler är 18 starter sker dubbelstart på hål som ligger efter par 5 eller långa par 4.
  • Scorekort skall finnas tävlingsdagen. Om du inte själv har möjlighet att skriva ut scorekort på eftermiddagen dagen innan tävling be kansliet, bra att inte skriva ut för tidigt om det blir ändringar Behövs informationsblad till deltagare? Ex om tävlingsformen eller tävling i tävlingen vid sponsrad tävling.
  • Behövs ytterligare tillfälliga lokala regler? t.e.x om det har kommit mycket regn.
  • Startförbudsskylt skall finnas vid 1:a tee kvällen innan tävlingen samt vid hål 10, kansliet sätter upp den.
  • Nyckel till expeditionen lånas i receptionen.
  • Håll koll på väderleksprognosen dagarna före och tävlingsdagens morgon. Kontakta månadsansvarig i TK om du är osäker på hur du ska agera vid stora regnmängder och/eller åska.
  • Priser.
    • Följ rekommendation i tävlingshandboken som finns på SGF:s hemsida. Vid meny välj För klubben och därefter Arrangera tävling/Regler och bestämmelser.
    • I tävlingshandboken sid 67 finns tabell som visar hur priser räknas ut.
    • Scratch-priser kan delas ut till bästa bruttoscore i alla singel hcp-tävlingar, Obs bara i slagtävling där man hålat ut.
Tävlingsdagen
  • Minst en tävlingsfunktionär skall finnas på klubben minst en timme före första start. Vid större tävling behövs 1,5 tim.
  • Allt klart så att tävlingsdeltagarna känner sig välkomna? Ta en tur runt banan med golfbil, kontrollera markeringar, tee- och hålplaceringar. Kontrollera bunkrarna. Är det omfattande djurspår, kratta bunkern.
  • Fråga banpersonal om något är oklart. Vid shotgunstart, kontrollera att andra spelare lämnar banan före start.
  • Anmälningsavgift för klubbtävlingar skall betalas i samband med anmälan. Under fliken Anmälda i GIT finns i vä.-kolumnen under Listor en avgiftslista så man kan se att alla betalt. Ordinarie anmälningsavgift är 150 kr per deltagare eller se respektive tävling. Juniorer (till och med det året man fyller 21 år) betalar hälften.
  • Greenfeegäster betalar enligt GIT tävling. Samma gäller för vardags/lågsäsong/pay-as-you-play medlemmar. Juniorer medlemmar i BDGF-klubb betalar inte greenfee.
  • Scorekort lämnas ut till spelaren med uppmaning att kontrollera hcp före start. Kan delas ut i receptionen eller i starterhuset.
  • Starter finns på 1:a tee  minst 10 min före första start utrustad med instruktioner enligt PM för starter samt ryggsäck med tillbehör. Lämna starterns telefonnummer till reception. Dela varandras telefonnummer i tävlingsledningen så att ni kan kommunicera under tävlingen.
  • Kontrollera tempot på banan kontinuerligt, viktigast att göra i början så att det inte kör ihop sig från start.
  • Under dagen bjuder TK på normal förtäring. Restaurangen har en pärm med blanketter där ni fyller i uttag, kvittera den vid dagens slut. Tänk på att uttaget skall vara rimligt.  Ett par timmar berättigar till kaffe och ev. fralla,  långa pass till lunch.
Efter avslutad rond
  • Scorekort, kontrollera score och signering. Registrera i GIT. Dator hämtas ut på expeditionen, enligt överenskommelse, om man vill registrera uppe i starterhuset,
  • Resultat beräknas och körs ut som Rapport resultatlista. Hängs upp på anslagstavlan.
  • Prisutdelning sker i regel efter varje klass. Ev. sponsorer är självklart med. Schratchpris kan delas ut vid alla hcp tävlingar, Obs! slagtävling. Applådpris till närvarande som inte vunnit andra priser kan vara ett bra sätt att locka spelare till prisutdelning. Väg kostnad med nyttan.
Efter tävlingen
  • Lämna kvitton för priser eller redovisning vad som tagits från shopen till kansliet.
  • Meddela gärna TK om något i tävlingen fungerat bra eller mindre bra.
  • Stäng scoreinmatningen i GIT.
  • Resultatlista på anslagstavlan och skicka gärna till Stenungsundstidningen, GP och Bohuslänningen.

Tack för denna gången!

Om du vill träna på git-tävling finns en testmodul

http://test.gittour.golf.se/login.aspx#

Golf-ID är tkl

Lösenord är 5102.

Telefonnummer till tävlingskommittén och domare finns på tävlingsexpedition.